Badacze kosmosu znaleźli nową planetę

23 października 2012, 10:53

Astronomowie-amatorzy, uczestnicy projektu Planet Hunters, odkryli egzoplanetę w układzie z czterech gwiazd.

Chodzi o planetę pozasłoneczną w układzie KIC 4862625 w odległości 5 tys. lat świetlnych od Ziemi. Układ ten składa się z dwóch par gwiazd. Jedną parę kształtują karliki o wadze 1,5 i 0,4 masy Słońca. Karliki obracają się dookoła egzoplanety. Jej średnica według wstępnych szacunków, wynosi około 6 średnic Ziemi, a masa 160-krotnie przekracza masę Ziemi. Sama egzoplaneta obraca się dookoła dwóch innych gwiazd układu. Naukowcy przyznają, że nie wiedzą, w jaki sposób powstała ta kombinacja.

PH1 – planeta pozasłoneczna odkryta w 2012 należąca do planet okołopodwójnych, znajdująca się w poczwórnym układzie gwiazdowym. Planeta okrąża bezpośrednio układ podwójny KIC 4862625, który jest połączony grawitacyjnie z drugim układem podwójnym znajdującym się w odległości około 1000 j.a. Jest to pierwsza potwierdzona planeta odkryta w ramach programu obywatelskiego Planet Hunters należącego do Zooniverse, a zarazem siódma znana planeta okołopodwójna i pierwsza egzoplaneta w systemie poczwórnym.

Źródło - http://polish.ruvr.ru/