Wiadomości o pogodzie w Polsce i na świecie
Pogoda w twoim mieście

10 zasad zbawienia z jesiennego chłodu

T
15 września 2020, 15:12

Jak uniknąć przeziębienia

10 zasad zbawienia z jesiennego chłodu

Międzynarodowi eksperci wymienili sposoby, które naprawdę pomagają chronić się przed infekcją w okresie kaszlu i kataru.

1. Trzymaj w cieple... swój nos.

Lekarze od dawna radzą nam, abyśmy nie przechłodzili stóp, żeby uniknąć przeziębienia, ale profesor Ron Ackles z Centrum Badań nad chorobami na Uniwersytecie w Cardiff (Walia) dodaje, że jednym z powodów, dla których częściej łapiemy przeziębienie jesienią i zimą, jest chłodzenie naszego nosa. Ten organ właśnie jest główną bramą dla infekcji wirusowych dróg oddechowych przenoszonych przez unoszące się w powietrzu kropelki. Podczas spadku temperatury zwalnia się krążenie krwi, w wyniku czego mniej komórek odpornościowych, które chronią organizm przed „wrogiem”, dociera do miejsca spotkania z mikrobami. Dlatego lekarze radzą nam, abyśmy trzymali w cieple nie tylko nogi, ale też nos. Jeśli jest ci zimno podczas chłodnych dni, przykryj się szalikiem oraz wdychaj ciepły aromat kawy lub herbaty.

2. Rzadziej podawaj rękę.

To popularne powitanie w okresie przeziębień lekarze zalecają stosować rzadziej. «Im mocniej i dłużej jest powitanie, tym więcej mikrobów przekazują sobie nawzajem jego uczestnicy” - ostrzega Dawid Whitworth, profesor biochemii Uniwersytetu Aberystwyth. Oczywiście, że bezpośrednio przez skórę dłoń wirus nie potrafi wniknąć do twojego ciała, ale większość ludzi w taki, czy inny sposób przykładają potem ręce do ust, drapią nos i oczy. W taki sposób oni dostarczają drobnoustroje do błon śluzowych, przez które infekcja ma wszelkie szanse przedostania się do środka.
Gdy twój znajomy już zacznie kaszleć i kichać, wtedy zgadniesz umyć ręce tak szybko, jak to możliwe. Jednak podstępność przeziębienia polega na tym, że podczas pierwszych dni objawy wirusa nie są zauważalne u osoby, która go złapała. Wirusolodzy ostrzegają, że taka osoba jest jednocześnie najbardziej zaraźliwa.

3. Pierz ubrania w gorącej wodzie.

Często, aby oszczędzać energię elektryczną, ustawiamy pralkę w trybie niskiej temperatury lub nawet pierzemy w zimnej wodzie. Jednak w okresie ataków drobnoustrojów eksperci zalecają pranie w temperaturze nie niższej niż 40 stopni (z wyjątkiem przypadków, gdy jest to zabronione zgodnie z instrukcjami na etykiecie). W tej temperaturze giną mikroby, które przyczepiają się do ubrań w miejscach publicznych, gdzie nasze współobywatele kaszlą i kichają.

4. Jedz mniej słodyczy.

Aby do jesiennych smutków nie dodał się ból gardła i zatkany nos, staraj się rozweselić owocami o dużej zawartości witamin – na przykład jabłkami, winogronami, cytrusami, nie ciastami i słodyczami. Badania przeprowadzone na Uniwersytecie Loma Linda (Kalifornia, USA) wykazały, że fany cukierek, którzy jedli 100 g cukru dziennie, a mianowicie cztery pełne łyżki stołowe, w tym cukier w wypiekach, sosach itp. – mieli osłabione mechanizmy obronne organizmu. Przy nadmiarze słodyczy nasze immunologiczne komórki fagocytarne częściowo tracą zdolność łapania i niszczenia drobnoustrojów. To osłabienie ochrony obserwuje się do pięciu godzin po spożyciu dużej dawki cukru. Przypomnijmy, że Światowa Organizacja Zdrowia zaleca spożywanie nie więcej niż 25 g cukru dziennie, to jest 5 łyżeczek do herbaty.

5. Śpij co najmniej 8 godzin.

Badania przeprowadzone na Uniwersytecie Yale (USA) wykazały, że brak snu zaburza pracę genu TLR-9, który odpowiada za naszą odporność. Naukowcy ostrzegają, że ci, którzy śpią mniej niż 7 godzin dziennie trzykrotnie bardziej narażeni na przeziębienie niż szczęściarze z ośmiogodzinnym snem. Nawiasem mówiąc, niespokojny, mimo że ośmiogodzinny sen, tak samo negatywnie wpływa na odporność. Aby znormalizować swój sen, lekarze radzą więcej czasu spędzać na świeżym powietrzu i pić mniej wody wieczorem (według statystyki chodzenie do łazienki w środku nocy zajmuje pierwsze miejsce wśród przyczyn zakłócających normalny sen).

6. Przestrzegaj „zasady dwóch miejsc do siedzenia„.

Badania przeprowadzone na Australijskim Narodowym Uniwersytecie w Kanbierze wykazały, że ryzyko przeziębienia lub grypy wzrasta, jeśli znajdujesz się bliżej niż dwa rzędy siedzeń od kogoś, kto kicha lub kaszle. Dlatego eksperci zalecają zmieniać miejsce lub przechodzić na bok podczas korzystania z komunikacji miejskiej. Jeśli znajdziesz się w samochodzie z kichającą osobą, a podróż trwa co najmniej 90 minut, to ryzyko zarażenia się wirusem wynosi 99,9% - twierdzą naukowcy. Jednocześnie, jeśli otworzysz okna, ryzyko infekcji zmniejszy się o około 20%. Ogólnie rzecz biorąc, nie zapomnij o częstszej wentylacji pomieszczeń.

7. Zamiast chusteczek oraz środka antyseptycznego zastosuj mydło i wodę.

Teraz modne jest utrzymywanie czystości rąk za pomocą ładnej butelki płynnego środka odkażającego lub przecierając palce nawilżonymi chusteczkami antyseptycznymi. Naukowcy jednak radzą nie wierzyć w to, że takie środki chronią przed wirusami spadającymi na ręce po tym, jak korzystaliśmy z poręczów, klamek do drzwi oraz innych przedmiotów.
„Nie patrząc na to, że chusteczki zawierają 80% alkoholu, oni nie mogą całkiem oczyścić twoje ręce i zabić wszystkie patogeny wywołujące grypę oraz przeziębienie”- ostrzega lekarz Liza Akerlej. Niezawodnym środkiem ochrony jest mycie rąk za pomocą mydła i wody, rób to koniecznie, kiedy wrócisz do domu z miejsca publicznego”.

8. Przepłucz nos słoną wodą.

Badania przeprowadzone na Pensylwańskim Uniwersytecie wskazują, że słony „prysznic” pomaga w zmniejszaniu liczby drobnoustrojów, nie pozwalając im gromadzić się w jamie nosowej. Dzięki temu wirus traci swoją zdolność do rozmnażania i przenikania wewnątrz organizmu. Wygodne spreje zawierające wodę lub sól morską teraz możesz znaleźć w każdej aptece.

9. Uprawiaj sport, ale bez przeciążania.

Umiarkowana aktywność fizyczna-zarówno sprawność fizyczna, jak i proste spacery lub prace domowe stymulują układ odpornościowy. Jednak eksperci Uniwersytetu Lafboro (Anglia) stwierdzili, że podczas ćwiczeń fizycznych o wysokiej intensywności w ciągu 90 minut znacznie zwiększa produkcję hormonu stresu. Jednocześnie w organizmie powstają substancje przeciwzapalne, które hamują reakcje immunologiczne. Odporność na wirusy przeziębienia w końcu spada. Jeśli więc poczujesz się źle, powstrzymaj się od obciążeń mocy czynnej. Lepiej zastąpić je chodzeniem, jazdą na rowerze lub delikatnymi ćwiczeniami rozciągającymi.

10. Niedobór witaminy D.

Eksperci Uniwersytetu w Kolorado ustalili, że razem z brakiem witaminy D w organizmie spada produkcja substancji, które stymulują układ odpornościowy. Ryzyko złapać przeziębienie rośnie trzykrotnie.
Objawami niedoboru witaminy D są ból stawów, kurcze mięśni, ogólne osłabienie organizmu. Najbogatszymi źródłami witaminy D są wątroba dorsza, tłusta ryba, jajka oraz nabiał.

4.9 средний рейтинг из 5 на основе 32 оценок
Słowa kluczowe:


We Need Your Consent

Meteoprog and our Service Providers may store and access personal data such as cookies, device identifiers or other similar technologies on your device and process such data to personalise content and ads, as well as provide social media features and to analyse the traffic.

  • Store and/or access information on your device

    Cookies, device identifiers or other information can be stored or accessed on your device for the purposes indicated above.

  • Personalised ads and content, ad and content measurement, audience insights, and products development

    Ads and content can be personalised based on a profile. More data can be added to better personalise ads and content. Ad and content performance can be measured. Insights about the audience who saw the ads and content can be derived. Such data can be used to develop or improve user’s experience, systems and software.

By clicking ‘I Agree’ you will allow the use of indicated cookies, device identifiers, web beacons or other similar technologies. Your settings can be changed in the browser on your device.

For certain purposes, legitimate interests may be relied on, rather than consent. You can read more about this in our Privacy and Cookie Policy.