Pierścieniowe zaćmienie Słońca

We wtorek, 29 kwietnia, odbędzie się pierwsze zaćmienie Słońca w 2014 roku. W szczycie zaćmienia będzie ono przypominać pierścień ognia, ale tylko nieliczni mieszkańcy półkuli południowej będą mieli okazję zobaczyć to na własne oczy.


Zaćmienie Słońca, które miało dzisiaj miejsce należy do kategorii obrączkowych, czyli niekompletnych. Księżyc znajduje się najdalej od Ziemi i nie dochodzi do całkowitego przysłonięcia tarczy słonecznej. Za to widać charakterystyczną obwódkę, jakby ognisty pierścień.

Z naukowego punktu widzenia zjawisko będzie interesujące, ponieważ obserwatorzy będą mogli zobaczyć koronę słoneczną. Zaćmienie takie to zawsze naturalny odpowiednik koronagrafu takiego jak znajdujący się na pokładzie obserwatorium SOHO, Lasco3.

Jedyne miejsce na świecie, gdzie tym razem można zobaczyć wszystkie fazy zaćmienia to Antarktyda. Niemniej jednak, zaćmienie będzie widoczne z innymi obszarów, zwłaszcza z Australii. Najlepszy widok na zaćmienie będzie na australijskiej wyspie Tasmania.

Najbliższe zaćmienie Słońca, które będzie widoczne na obszarze Polski wystąpi już 20 marca 2015 r. i będzie to zaćmienie cześciowe. Za to podobne do dzisiejszego obrączkowe będzie u nas widoczne 13 lipca 2075. Następne, też obrączkowe to 23 lipca 2093 r. Całkowite zaćmienie Słońca będzie widoczne w Polsce dopiero 7 października 2135 r.

Źródło - ZNZ, youtube.com

Średnia ocena to 4,9/5 na podstawie 48 recenzji

Wideo

Potrzebujemy Twojej zgody

Meteoprog i nasi Usługodawcy mogą przechowywać i uzyskiwać dostęp do danych osobowych, na przykład plików cookie, identyfikatorów urządzeń lub innych podobnych technologii na Twoim urządzeniu oraz przetwarzać te dane w celu personalizowania treści i reklam, a także udostępniania funkcji mediów społecznościowych i analizowania ruchu internetowego.

  • Przechowywanie i/lub uzyskiwanie dostępu do informacji na Twoim urządzeniu

    Pliki cookie, identyfikatory urządzeń lub inne informacje na Twoim urządzeniu mogą być przechowywane lub udostępniane w celach wskazanych powyżej.

  • Spersonalizowane reklamy i treści, pomiary reklam i treści, statystyki odbiorców i rozwój produktów

    Reklamy i treści mogą być personalizowane na podstawie profilu. Można też dodać więcej danych, aby lepiej spersonalizować te reklamy i treści. Skuteczność reklam i treści może również być zmierzona. Można także uzyskać wgląd w odbiorców, którzy widzieli dane reklamy i treści. Takie dane mogą być wykorzystywane, aby rozwijać lub usprawniać wrażenia użytkowników, systemy i oprogramowanie.

Klikając „Zgadzam się”, zezwalasz na użycie wskazanych plików cookie, identyfikatorów urządzeń, sygnałów nawigacyjnych sieci web lub innych podobnych technologii. Ustawienia te można zmienić w przeglądarce na danym urządzeniu.

W niektórych przypadkach polegać można na zasadzie uzasadnionych interesów, a nie udzielonej zgodzie. Możesz przeczytać więcej na ten temat w naszej Polityce Prywatności i Warunkach dot. Plików Cookie.