Wokół gwiazdy Gliese 667C odkryto trzy planety znajdujące się w strefie zamieszkiwalnej.

3 lipca 2013, 13:38

Sieć obiegła informacja o odkryciu trzech nowych planet w pobliżu gwiazdy Gliese 667C w gwiazdozbiorze Skorpiona. Co istotne, znajdują się one niewiele ponad 20 lat świetlnych od naszej planety. Jak informują astronomowie nowo odkryte obiekty znajdują się blisko siebie i teoretycznie istnieje szansa, że na ich powierzchni może znajdować się woda, która wskazywałaby na fakt istnienia życia.

Układ gwiazdy Gliese 667C liczy sobie sześć planet, z których aż trzy znajdują się w ekosferze. Przypomnijmy - ekosfera jest strefą warunków sprzyjających powstaniu życia. Planeta w takiej strefie nie znajduje się zbyt blisko swojej gwiazdy ani zbyt daleko, co stwarza warunki fizyczne i chemiczne umożliwiające powstanie i rozwój organizmów żywych, z których najistotniejszym uważane jest istnienie wody w stanie ciekłym.

Dotychczasowo sądzono, że Gliese 667C posiada trzy planety, z których tylko jedna znajduje się w ekosferze, jednak dodatkowe badania prowadzone z wykorzystaniem 3,6 metrowego teleskopu zainstalowanego w Chile pozwoliły ustalić, że system składa się z co najmniej sześciu planet, w tym trzech znajdujących się w ekosferze (Planety c, e i f). Do ciekawostek związanych z odkryciem pozasłonecznego układu planetarnego należy fakt, że Gliese 667 tworzy dodatkowo układ potrójny gwiazd, znajdujący się w gwiazdozbiorze Skorpiona. Gdybyśmy znaleźli się na jednej z trzech planet ekosfery Gliese 667C, to na niebie i w dzień i w nocy.

Źródło - http://www.astronomia24.com/