Wiadomości o pogodzie w Polsce i na świecie
Pogoda w twoim mieście

Ostatnie tornado w USA osiągnęło maksymalną wielkość

T
5 czerwca 2013, 13:37

Aż 475 km/h miał wiatr wiejący wewnątrz trąby powietrznej, która uderzyła w ostatni piątek w okolicach Oklahomy. To bardzo nietypowe, aby siła żywiołu doszła do EF5 w skali Fujity. Okazało się te, że tornado było rekordowo wielkie.

Żywioł miał szerokość od 1,5 km do nawet 4 kilometrów. W sumie zginęło 18 osób w tym czterech łowców burz, których samochód zgnieciony jak dziecinną zabawkę odnaleziono na pobliskim polu. Według meteorologów amerykańskich było to najszersze tornado w historii obserwacji. Poszukuje się teraz sond badawczych, które mogły zostać rozstawione na drodze tornada przez zmarłego tragicznie Tima Samarasa. Może to dać więcej danych na temat tego zjawiska.

Początkowo ustalono, że trąba powietrzna miała siłę EF3, ale podniesiono tą wartość oglądając efekty zniszczenia oraz przeglądając zapisy z radarów pogodowych. Siła wiatru jak i szerokość wiru była ogromna i każdy, kto znalazł się na jego drodze miał niewielkie szanse na przeżycie. Specjaliści zwracają uwagę, ze rocznie w USA jest średnio około 1000 tornad, ale tylko jedno dochodzi do wielkości maksymalnych. Od 1950 roku na terenie stanu Oklahoma zarejestrowano tylko 8 zjawisk o takiej sile.

Źródło - sabibon.info

4,2 средний рейтинг из 5 на основе 82 оценок


Potrzebujemy Twojej zgody

Meteoprog i nasi Usługodawcy mogą przechowywać i uzyskiwać dostęp do danych osobowych, na przykład plików cookie, identyfikatorów urządzeń lub innych podobnych technologii na Twoim urządzeniu oraz przetwarzać te dane w celu personalizowania treści i reklam, a także udostępniania funkcji mediów społecznościowych i analizowania ruchu internetowego.

  • Przechowywanie i/lub uzyskiwanie dostępu do informacji na Twoim urządzeniu

    Pliki cookie, identyfikatory urządzeń lub inne informacje na Twoim urządzeniu mogą być przechowywane lub udostępniane w celach wskazanych powyżej.

  • Spersonalizowane reklamy i treści, pomiary reklam i treści, statystyki odbiorców i rozwój produktów

    Reklamy i treści mogą być personalizowane na podstawie profilu. Można też dodać więcej danych, aby lepiej spersonalizować te reklamy i treści. Skuteczność reklam i treści może również być zmierzona. Można także uzyskać wgląd w odbiorców, którzy widzieli dane reklamy i treści. Takie dane mogą być wykorzystywane, aby rozwijać lub usprawniać wrażenia użytkowników, systemy i oprogramowanie.

Klikając „Zgadzam się”, zezwalasz na użycie wskazanych plików cookie, identyfikatorów urządzeń, sygnałów nawigacyjnych sieci web lub innych podobnych technologii. Ustawienia te można zmienić w przeglądarce na danym urządzeniu.

W niektórych przypadkach polegać można na zasadzie uzasadnionych interesów, a nie udzielonej zgodzie. Możesz przeczytać więcej na ten temat w naszej Polityce Prywatności i Warunkach dot. Plików Cookie.