Rosjanie odkryli wyspę stabilności

Tablica Mendelejewa została uzupełniona o dwie klatki. Flerovium i livermorium odkryli rosyjscy naukowcy z Dubny we współpracy z amerykańskimi kolegami. Nowe superciężkie pierwiastki nie są po prostu odkryciem, lecz dowodem hipotezy z lat 60-tych o istnieniu wyspy stabilności.

Pierwiastek, nazwany na cześć wybitnego rosyjskiego fizyka jądrowego akademika Florowa, zajmuję klatkę z numerem 114 w tablicy okresowej Mendelejewa. Został on odkryty jeszcze w 1999 roku. Wtedy naukowcy spod moskiewskiej Dubny przeprowadzili pierwsze pomyślne eksperymenty w syntezie izotopów wapnia i plutonu. Uzyskali nową substancję. Jednak ona zbyt szybko się rozpadała i dopiero po pewnym czasie naukowcom udało się stworzyć warunki, w których maksymalnie przedłużono życie nowego pierwiastku. Udało im się to i okres połowicznego rozpadu wyniósł ponad 2 sekundy. To wystarcza do szczegółowego przestudiowania właściwości substancji.

W 2001 roku rosyjscy naukowcy we współpracy z kolegami z amerykańskiego laboratorium fizycznego Livermore byli w stanie odkryć jeszcze jeden pierwiastek z numerem porządkowym 116. To wszystko są superciężkie pierwiastki chemiczne, które nie istnieją w przyrodzie. Można je uzyskać tylko w laboratoriach. Ale najważniejsze jest to, że naukowcom udało się stworzyć warunki do uzyskania stabilności nowych pierwiastków – to przełom w nauce zaznacza wiceprezydent RAN Siergiej Ałdoszyn:

Przeczytaj także

„Odkrycie nowych superciężkich pierwiastków z nowymi właściwościami i stosunkowym długim okresem rozpadu utwierdziło hipotezę naszych naukowców i ich zagranicznych kolegów o istnieniu wyspy stabilności. Jest to kwestia granic stabilności materii jądrowych, istnienia jąder o niezwykłej strukturze. Gratuluję wszystkim z okazji narodzin nowych superciężkich pierwiastków, których właściwości uchylają tajemnice naszego Wszechświata”.

Na to, żeby potwierdzić istnienie nowych pierwiastków, potrzebne były dziesięciolecia. Naukowcy na całym świecie starali się powtórzyć eksperymenty Rosjan. I dopiero kiedy w innych laboratoriach udało się uzyskać te substancje, poruszono temat wpisania nowych elementów do tablicy Mendelejewa. 114 element naukowcy ochrzcili „flerovium” ku czci założyciela Instytutu Badań Jądrowych w Dubnie Gieorgija Florowa. On jako pierwszy w ZSRR jeszcze w latach 60-tych zaczął pracować nad superciężkimi pierwiastkami.

116 nazwano „livermorium” ku czci laboratorium w Livermore (USA), którego naukowcy pomogli Rosjanom. O tym jak odbywał się proces nadawania nazw opowiada prezydent Międzynarodowego Związku Chemii Teoretycznej i Stosowanej (International Union of Pure and Applied Chemistry, IUPAC) profesor Kazuyuki Tatsumi. To właśnie ta organizacja odpowiada za wpisywanie nowych pierwiastków do tablicy Mendelejewa:

„Odkrycie tych dwóch pierwiastków zostało ogłoszone w grudniu zeszłego roku. Ta wiadomość została poddana pod dyskusję. Tak więc jak nasz komitet nadaje nazwy nowym pierwiastkom? Stworzyliśmy wspólną grupę roboczą, która miała za zadanie potwierdzić odkrycie. Prowadzimy trudną pracę po to, by dowieść jej światowego znaczenia. Zaraz po opublikowaniu referatu przez grupę roboczą zaczęliśmy otrzymywać propozycje nazw i omawialiśmy je”.

W ciągu ostatnich dziesięcioleci w Dubnie dokonano syntezy około 50 ciężkich izotopów znanych już pierwiastków i sześć nowych superciężkich pierwiastków z liczbami atomowymi od 113 do 118. Żeby wpisać je do tablicy Mendelejewa potrzebny jest jeszcze nie jeden rok nowych badań. W tym celu Rosjanie pracują razem z naukowcami z całego świata: USA, Europy, Azji i Afryki.

Źródło - http://polish.ruvr.ru