Pogoda na innych planetach. Wielka Czerwona Plama na Jowiszu

Codziennie Ziemię nawiedzają katastrofy naturalne: tornado, trzęsienia ziemi, niszczące całe miasta, tsunami, pochłaniające całe wyspy, erupcje wulkanów paraliżujące całe kontynenty. Ale w Układzie Słonecznym nie ma miejsca spokojniejszego niż nasz planeta. Kataklizmy, które wydarzają się na innych planetach nie pozostawiają szans dla życia.

Jowisz w Układzie Słonecznym jest planetą najbardziej niespokojną. Wielka Czerwona Plama to ogromny antycyklon, który od 300 lat dziwił astronomów - nie mogli określić pochodzenie zjawiska.

Czerwona Plama jest dwukrotnie większa niż powierzchnia ziemi i obraca się w kierunku przeciwnym niż atmosfera Jowisza. Odkrył ją Giovanni w roku 1600, ale nie zwracano na nią uwagi. Dopiero w roku 1979 Voyager-2 leciał nad Jowiszem i i odkrył, że plama jest ogromną burzą. Chmury znajdują się 8 kilometrów nad nad atmosferą planety. Nie wiadomo na razie, dlaczego plama jest czerwoną. Przypuszcza się, że zawiera ona związki chemiczne z fosforem. Czerwona Plama ma zmienne wymiary 24-40 tysięcy na 12-14 tysięcy kilometrów. Plama ciągle się zmniejsza. Przed 100 laty była ona dwa razy większa. Nie wiadomo, jak długo jeszcze będzie istniała. W marcu roku 2006 niedaleko pierwszej plamy odnotowaną nową znacznie mniejszą.

Przeczytaj także

Na Jowiszu zawsze są sztormy i burze. Błyskawice na Jowiszu są kilkukrotnie silniejsze, niż na Ziemi.

Średnia ocena to 4/5 na podstawie 22 recenzji