Życie mogło powstać pod powierzchnią naszej planety

11 grudnia 2013, 15:33

Najnowsze odkrycie sugeruje, że pierwsze formy życia pojawiły się pod powierzchnią Ziemi, a nie na jej powierzchni. Naukowcy odkryli mikroby na głębokości kilku kilometrów, które przypominają te sprzed 3.5 miliarda lat.

Życie mogło powstać pod powierzchnią naszej planety

Znalezione bakterie żyły i rozmnażały się w całkowitej izolacji na głębokości pięciu kilometrów a zespół naukowców z Michigan State University, który dokonał odkrycia sugeruje, że mogły one znajdować się tam przez miliardy lat. Najciekawsze w tym wszystkim jest to, że te pojedyńcze formy życia znaleziono w złamaniach skalnych głęboko pod Ziemią na kontynencie północnoamerykańskim, europejskim i w kopalni w Johannesburgu (RPA) oraz w skalistym dnie morskim na północnozachodnim wybrzeżu Ameryki Północnej i północnowschodnim wybrzeżu Japonii. Bakterie te są bardzo podobne do siebie pod względem genetycznym.

Naukowiec Matt Schrenk twierdzi, że mikroby te ewoluowały od wspólnego przodka który żył w czasach kiedy powstawało życie na Ziemi. Odkryte bakterie pozyskują energię z wodoru i metanu, który może być wytwarzany w niektórych rodzajach skał przy wysokich temperaturach i ciśnieniu. Niezwykłe jednak jest to, że mikroby są niemal identyczne mimo tak ogromnych odległości.

Matt Schrenk dodał, że odkrycie zaprzecza teorii "pierwotnej zupy", która pojawiła się w 1953 roku. Według niej, życie rozpoczęło się ponad 3 miliardy lat temu w oceanie w wyniku kombinacji chemii z atmosfery a niektóre formy energii utworzyły aminokwasy, które następnie ewoluowały do pierwszych gatunków na naszej planecie. Problem jednak polega na tym, że powierzchnia Ziemi w tamtym okresie była poddawana intensywnemu promieniowanu ultrafioletowemu, co doprowadziłoby do zniszczenia złożonych cząsteczek biologicznych, wystawionych na działanie światła.

Źródło - http://zmianynaziemi.pl