Jak upał wpływa na zdrowie i samopoczucie?

T
5 lipca 2013, 13:30

Gdy upał dopada cię na wakacjach, gdzieś nad wodą, jest szansa, że wysoka temperatura ci nie zaszkodzi i uznasz ją po prostu za wspaniałą pogodę. Inaczej znosimy upały w mieście.

Jak upał wpływa na zdrowie i samopoczucie?
loading...

Intensywne promieniowanie słoneczne i wysoka temperatura wywołują w miejskiej atmosferze takie reakcje chemiczne, że smog wręcz utrudnia oddychanie, drażni oczy i skórę. W dodatku mury kamienie nagrzewają się tak mocno, że temperatura jest tam o kilka stopni wyższa niż na otwartej przestrzeni. Jak sobie z tym wszystkim poradzić?

Jak się chronić przed oparzeniem słonecznym?

Gdy jest upał - warto, byś zmieniła swoje zachowanie. Nie chodzi oczywiście o jakąś rewolucję, ale o wykazanie się większą dozą rozsądku. Między godziną 10 a 16 lepiej nie planuj wytężonego wysiłku fizycznego i unikaj dłuższego przebywania na słońcu. Gdy musisz wyjść z pomieszczenia - chroń się w cieniu, noś kapelusze lub czapkę z daszkami i okulary przeciwsłoneczne, koniecznie z filtrem pochłaniającym promieniowanie UVA i UVB.

Upał: pot schładza ciało

Zbyt wysoka temperatura potrafi w dużym stopniu zakłócić pracę organizmu - wpływa negatywnie na pracę układu trawiennego, oddechowego i krążenia. Do pewnego stopnia organizm potrafi się przed nią bronić sam. Uruchamia wtedy szereg tzw. reakcji termoregulacyjnych, zapobiegających przegrzaniu. Pod wpływem ciepła rozszerzają się naczynka krwionośne, znajdujące się w skórze, co automatycznie przyspiesza krążenie krwi (tej reakcji, na szczęście rzadko, może towarzyszyć wzrost częstości skurczów serca i obniżenie ciśnienia tętniczego krwi).

Największe zasługi w obronie organizmu przed wysoką temperaturą ma pot, a konkretnie - gruczoły potowe. Rosnąca temperatura pobudza je do zwiększonej produkcji potu, który parując - schładza organizm.

W upał pij więcej niż masz ochotę

Wraz z potem, prócz ciepła, usuwasz z organizmu wodę i niezbędne do prawidłowego funkcjonowania sole mineralne. Dlatego, niezależnie czy masz pragnienie czy nie, pij co najmniej 2 litry płynów dziennie, np. wody mineralnej, soków, herbatek ziołowych lub owocowych. Nie polecamy napojów zawierających kofeinę, ze względów na jej działanie moczopędne i pobudzające. Podczas upałów lepiej unikaj także alkoholu.

wiadomości pogoda na www.meteoprog.ua

Słowa kluczowe: