Jak wzmocnić organizm na wiosnę

T
11 kwietnia 2013, 17:26
Jak wzmocnić organizm na wiosnę

Choć słońce coraz wyżej i żyć się chce coraz bardziej, nie jest to najlepsza dla nas pora roku. Wiosną jesteśmy cztery razy bardziej narażeni na infekcje górnych dróg oddechowych niż jesienią. To dlatego, że nasz organizm jest osłabiony zimą - brakiem witamin, promieni słonecznych, siedzącym trybem życia. A ponieważ do przebudzenia po tym zimowym śnie potrzebuje sporo energii, należy mu jej dostarczyć.

Jak to zrobić?

  • Dzień zaczynaj od kilku głębszych oddechów przy otwartym oknie
  • Co dzień spaceruj (maszeruj, biegaj) co najmniej pół godz., najlepiej w miejscach oddalonych od ruchu ulicznego
  • Jedz trzy razy dziennie warzywa i dwa razy dziennie owoce. Często sięgaj po kiszonki bogate w wit. C (ta witamina jest zachowana w kiszonkach w ok. 90 proc.) i acetylocholinę wzmacniającą organizm i regulującą ciśnienie krwi
  • Spożywaj dużo produktów bogatych w cynk, który ma silne właściwości uodparniające, ponadto skutecznie chroni przed infekcjami. Cynk zawarty jest m.in. w jajach, mleku, pestkach dyni, płatkach owsianych, czosnku
  • Wysypiaj się, bo podczas snu organizm znakomicie się regeneruje. Zdrowy sen nie powinien jednak trwać dłużej niż 8 godz. Dłuższy osłabia organizm
  • Ubieraj się "na cebulkę". Ta pora roku jest kapryśna, lepiej więc, wychodząc z domu, być przygotowanym na te kaprysy
  • Co najmniej 2 razy w tygodniu zjedz porcję tłustej morskiej ryby (śledź, makrela, tuńczyk, łosoś) bogatej w kwasy omega-3. Mają one wszechstronne działanie, a jednym z najmocniejszych jest wspieranie naszego systemu odpornościowego
  • Hartuj się, np. biorąc naprzemienne zimno-ciepłe prysznice. Możesz też nalać zimnej wody do miski (na ok. 3 cm), na kilka minut zanurzyć w niej stopy, a potem osuszyć i nałożyć ciepłe wełniane lub bawełniane skarpety. Taki zabieg najlepiej zrobić przed położeniem się do łóżka

Wypracuj sobie jakąś własną metodę walki ze stresem, rób sobie więcej przyjemności. Stres to jeden z poważniejszych czynników osłabienia organizmu.

Zaleca dr n. med. Leszek Marek Krześniak: Korzystaj z darów natury

Lada moment pojawią się pierwsze listki mniszka, czyli pospolitego mlecza. Wiosenna sałatka, sok z tej rośliny to doskonały sposób na wzmocnienie i odmłodzenie organizmu. Mniszek rośnie wszędzie, ale do spożycia wybierajmy tylko ten, który rośnie daleko od zanieczyszczonych miejsc.

Źródło