When you browse on this site, cookies collect data to enhance your experience and personalize the content and advertising you see.
Visit our Privacy Policy to learn more. By continuing to use the site, you agree to this use of cookies and data.

Jak dbać o zdrowie zimą?

T
9 stycznia 2013, 11:08

Zdrowie jest największą wartością i powinniśmy o nie dbać, szczególnie teraz - zimą, kiedy to spada odporność naszego organizmu.

Jak dbać o zdrowie zimą?

Czujemy się osłabieni i zniechęceni do działania, a niska temperatura na dworze sprzyja dodatkowo przeziębieniom i większej zachorowalności na grypę. Aby temu zapobiec i cieszyć się dobrym zdrowiem przez całą zimę, warto przestrzegać poniższych zasad.

W okresie zimowym:

1. Znaczący wpływ na zdrowie ma dieta

Nieprawdą jest, że powinniśmy jeść dużo tłustych potraw. Tłuszcze (a także słodycze i alkohol) powodują, że stajemy się apatyczni, senni mniej aktywni umysłowo. Posiłki powinny być przede wszystkim bogate w mikroelementy i witaminy - najważniejszą, zwiększająco odporność organizmu, jest witamina C występująca m.in.: w cytrusach, owocach sezonowych (porzeczkach, wiśniach i truskawkach), a także w kiszonej kapuście.

Zimą powinniśmy dostarczać organizmowi odpowiednią porcję pieczywa pełnoziarnistego, a nawet samych ziaren zbóż - są one bogate w witaminy z grupy B i pozytywnie wpływają na układ nerwowy. Oprócz tego, w naszej zimowej diecie powinny znaleźć się ryby, bo zawarte w nich tłuszcze sprzyjają syntezie serotoniny, która jest odpowiedzialna za dobry nastrój.

Posiłki powinniśmy jadać regularnie, zabezpieczając się w ten sposób przed nagłym uczuciem znużenia i rozdrażnienia.

Najważniejsze źródła witamin:

marchew, pomidory, papryka, szpinak - wit. A;

mięso, ziemniaki, ryż, nabiał, zboża - wit. z grupy B;

oleje roślinne, soja - wit. E;

warzywa liściaste, nabiał, żółtko jaj - wapń;

mięso, warzywa, rośliny strączkowe, nabiał - cynk;

marchew, buraki, pietruszka, zboża - krzem;

kasza gryczana, owoce cytrusowe, czerwone wino - flawonoidy.

2. Ważne jest to, jak się ubieramy

Wychodząc na dwór powinniśmy mieć na sobie odpowiednio grubą kurtkę, czapkę, szalik oraz rękawiczki. Taki ubiór ochroni nas przed zimnem i ewentualnym przeziębieniem. Nie możemy również zapomnieć o nieprzemakalnym obuwiu. Pamiętajmy, aby nie wyziębiać organizmu. Ważne jest również odpowiednie nawilżanie pomieszczeń, w których przebywamy i śpimy. Zadbajmy o to, aby nie było ani za zimno, ani za gorąco. Wysokie temperatury nie wpływają dobrze na nasz organizm, dlatego zarówno w domu jak i w pracy powinniśmy stosować nawilżacze powietrza.

3. Pamiętamy o skórze i włosach

Na działanie niskiej temperatury, wiatru i mrozu najbardziej narażona jest skóra twarzy i dłoni, a także nasze włosy. Kosmetyki do ciała nie powinny zawierać alkoholu - powoduje on odwodnienie organizmu, a to z kolei suchość skóry. W okresie zimowym powinniśmy stosować kremy z odpowiednimi filtrami. Nie tylko latem słońce może poparzyć naszą twarz - zimą jego promienie są bardziej skoncentrowane, poprzez odbijanie się od śniegu.

Włosy stają się zimą kruche, wypłowiałe i szorstkie. Powinniśmy więc zaopatrzyć się w odżywczy szampon i taką samą odżywkę, regularnie podcinać końcówki włosów, a także korzystać z zabiegów pielęgnacyjnych (np.: regeneracyjnych).

Jeśli nasze włosy są matowe, skóra sucha i szorstka, a paznokcie łamliwe, powinniśmy wzmocnić je dodatkowo nutrikosmetykami, czyli preparatami odżywiającymi skórę od środka.

Zima to dobry okres na regenerację skóry po lecie. Zabiegi nawilżające czy złuszczające na twarz i ciało, powinniśmy dodatkowo uzupełniać pielęgnacją domową, którą specjalista dobiera odpowiednio do przeprowadzonego w gabinecie zabiegu.

Źródlo - http://www.poradopedia.pl/

Słowa kluczowe: