Naukowcy zaobserwowali 7 najstarszych galaktyk we Wszechświecie

18 grudnia 2012, 17:31

Zespół naukowców korzystający z Kosmicznego Teleskopu Hubble’a zaobserwował siedem kandydatek na najstarsze i najodleglejsze galaktyki w kosmosie.

Naukowcy zaobserwowali 7 najstarszych galaktyk we Wszechświecie

Obiekty te powstały ponad 13 mld lat temu, w okresie gdy Wszechświat miał mniej niż 4 proc. obecnego wieku. Co więcej, wśród zbadanych galaktyk znajduje się kandydatka do pierwszego miejsca w kategorii najodleglejszego obiektu we Wszechświecie. Obiekt ten mógł wysłać światło w zaledwie 380 milionów lat po Wielkich Wybuchu (ma przesunięcie ku czerwieni szacowane na z = 11,9).

Naukowcy dokonali nowych obserwacji tzw. Ultra Głębokiego Pola Hubble’a (Hubble Ultra Deep Field). Uzyskali niezwykle dokładne zdjęcie fragmentu nieba w zakresie bliskiej podczerwieni. Odkryli na nim sześć nieznanych wcześniej galaktyk.

Siódmym z obiektów, oznaczonym jako UDFj-39546284, okazała się znana z poprzednich badań galaktyka o przesunięciu ku czerwieni szacowanym na z = 10. Nowe dane wskazują że obiekt ten znajduje się jeszcze dalej i może mieć przesunięcie ku czerwieni z = 11,9. Szacowane odległości do galaktyk wymagają jednak jeszcze potwierdzenia metodami spektroskopowymi. Jeśli wyniki się potwierdzą, dystans do UDFj-39546284 będzie nowym rekordem odległości w kosmosie.

Obserwacje Ultra Głębokiego Pola Hubble’a przeprowadzono w ciągu sześciu tygodni od sierpnia do września 2012 roku. Obecnie zaczynają ukazywać się pierwsze publikacje naukowe oparte na analizie uzyskanych wyników.

O odkryciu poinformowały NASA oraz Caltech. Wyniki badań najodleglejszych galaktyk zostały przedstawione w artykule, który ukaże się w czasopiśmie naukowym „Astrophysical Journal Letters”. Badania prowadził zespół naukowców ze Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii kierowany przez Richarda Eblisa (Caltech, USA).

Źródło - newsweek.pl