Jak zaplanować aktywny wypoczynek w górach jesienią?

T
5 października 2018, 14:45

Wymarzonym kierunkiem dla wszystkich tych, którzy lubią spędzać aktywnie czas wolny są góry. Sezon wakacyjny oficjalnie jest już zakończony, dzieci wróciły do szkół i przedszkoli, ale piękna pogoda wciąż trwa. Zmniejszony ruch turystyczny na jesieni sprawia, że jest to bardzo atrakcyjny moment dla wszystkich tych którzy kochają ruch, góry i ciszę. Aktywność fizyczna w Beskidzie Sądeckim to połączenie piękna natury z ruchem. Niezwykłe punkty widokowe, liczne szlaki rowerowe i piesze nie pozwalają na siedzenie w hotelowym pokoju. Jednak do takiego wyjazdu musimy się odpowiednio przygotować.

Jak zaplanować aktywny wypoczynek w górach jesienią?

Przygotuj się fizycznie na górskie tereny.

Góry to wymagający przeciwnik, który dostarcza niezapomnianych przeżyć ale nie wybacza błędów. Dlatego wybierając się na szlaki górskie musimy się przyszykować. Beskid Sądecki i tereny Krynicy Zdrój to góry z najwyższym punktem – Jaworzyna Krynicka na wysokości 1114 m n.p.m. Porównując go to Tatr i najwyższego szczytu Polski – Rys na wysokości 2503 m n.p.m. część osób może zbagatelizować sytuację i nie przejmować się swoimi ograniczeniami. Jest to duży błąd, który może doprowadzić do kontuzji bądź wypadku. Nie oznacza to jednak aby się poddać i przesiedzieć cały pobyt w hotelu czy restauracji. Po prostu dostosujmy aktywny wypoczynek w górach do naszych możliwości. Należy realnie spojrzeć na naszą sprawność i planować trasy tak by nie doprowadzić do wycieńczenia organizmu czy kontuzji.

Góry zawsze należy szanować i podchodzić do nich z respektem. Jeśli na co dzień dbamy o kondycję, a nasz stan zdrowia jest ustabilizowany to możemy być pewni, że góry jesienią zaczarują nas krajobrazem, pozwolą na niesamowite wyciszenie i pomimo wysiłku fizycznego naładują nas psychicznie.

Jesień w górach. Jaki sprzęt zabrać ze sobą?

Pogoda w górach bardzo często się zmienia i trzeba być na to przygotowanym. Zwłaszcza jesień w górach może w jednej chwili przynieść zmianę pogody o 180 stopni. Dlatego niezbędnym elementem naszej wędrówki jest plecak. Do niego zapakować musimy kilka rzeczy.

Aktywność fizyczna w górach wymaga po pierwsze kurtki. Powinna być ona nieprzemakalna, ale wykonana z materiałów oddychających. Podczas wysiłku jest to niezmiernie ważne. Dobrym wyborem będzie kurtka typu softshell charakteryzująca się świetną izolacją od wiatru, oddychalnością i lekkością. Jej największym minusem jest jednak brak wodoodporności. Do plecaka z ubioru zapakować powinno się także czapkę, rękawiczki i szalik, dzięki temu będziemy naszykowani na każdą ewentualność. Z innych rzeczy warto zaopatrzyć się w apteczkę pierwszej pomocy. Plastry w wypadku odarć, bandaże na podkręcone kostki czy tabletka od bólu głowy może okazać się niezbędna, a to wszystko zajmuje naprawdę niewiele miejsca. Dla wielu osób pomocnym rozwiązaniem mogą okazać się kijki trekkingowe. Ich zastosowanie zwłaszcza podczas podejść i zejść znacząco odciąża nogi. Planując dłuższą trasę w góry jesienią warto rozważyć zabranie czołówki czyli lampki zakładanej na głowę, dzięki temu ręce pozostają wolne, a szybko zapadający zmrok nas nie zaskoczy.

Aktywny wypoczynek w górach jesienią

Góry jesienią to przede wszystkim piękne widoki (fot. Hotel Czarny Potok)

Ostatnia sprawa ale nie mniej ważna to buty. Jesień w górach wymaga od nas ciepłego i nieprzemakalnego obuwia. Powinno być tak dobrane by zapewniać stabilność i ochronę przed urazami kostek. Dopiero tak wyposażeni możemy ze spokojem wybierać się na szlak.

Aktywny wypoczynek w górach jesienią – zalety

Osoby preferujące bardziej siedzący wypoczynek często pytają po co wybierać się w góry? Każdy zapewne ma na to swoją odpowiedź. Jedni powiedzą, że dla szczytów inni, że liczy się sama droga, pokonywanie własnych słabości, niezastąpione widoki przyrody, a jeszcze inni, że dla zdrowia. Ten ostatni aspekt nie jest pustym frazesem. Ogólnie aktywność fizyczna wpływa pozytywnie na zdrowie fizyczne jak i psychiczne. Aktywny wypoczynek w górach to przede wszystkim wzmocnienie kondycji oraz siły i sprawności mięśni. Poprawia się krążenie, narządy są lepiej dotlenione i przy wspomożonym wysiłku przyśpiesza proces przemiany materii. Do tego dochodzi zmiana klimatu i środowiska. Uciekając od cywilizacji, szczególnie dużych miast mamy czas na zwolnienie i wyciszenie. Zwłaszcza jesienią ruch w górach zmniejsza się dzięki czemu nie musimy wychodzić bardzo wysoko by móc pobyć sam na sam z naturą i zaznać mocy ciszy, o którą w dzisiejszych czasach na co dzień coraz trudniej. Jest to niewątpliwy komfort. To wszystko wpływa na poprawę naszej kondycji psychicznej. Nabieramy dystansu, odpoczywamy, regenerujemy się i ładujemy życiowe baterie.

O czym pamiętać podczas aktywności fizycznej w górach?

By aktywny wypoczynek w górach przyniósł same korzyści musimy pamiętać o kilku sprawach. Przede wszystkim, to co zostało już zaznaczone czyli odpowiednie ubranie i wyposażenie plecaka na szlak oraz nie porywanie się z motyką na słońce. Nasze możliwości nie zawsze są na takim poziomie jak byśmy tego chcieli. Podczas urlopu nie chodzi o to by jednego dnia pójść na szlak i doprowadzić do takiego wycieńczenia organizmu, że resztę wyjazdu spędzimy w hotelu w górach próbując dojść do siebie. Wybierając się w góry jesienią tak rozplanujmy trasy by każdego dnia móc się cieszyć z tego co oferuje krajobraz. Dlatego niezmiernie istotną kwestią podczas aktywności fizycznej w górach jest regeneracja zarówno ta na szlaku jak i po powrocie z wędrówki. Regeneracja na szlaku to odpowiednie żywienie i nawodnienie organizmu. Najlepszym jedzeniem jakie możemy zabrać na kilkugodzinny wypad są kanapki, gorzka czekolada bądź botanik dodający energii oraz woda i termos z ciepłą herbatą. Pogoda w górach bywa zmienna, a jesienią jest to jeszcze bardziej zauważalne dlatego ciepły napój może okazać się zbawienny. Z kolei odnowa po wędrówce to nocleg w górach. Regeneracja tego typu jest niezmiernie ważna dlatego planując wyjazd w góry do Krynicy Zdrój warto poświęcić czas na znalezienie odpowiedniego noclegu.

Nocleg w górach – gdzie odpocząć po wysiłku?

W dzisiejszych czasach nocleg w górach nie jest trudny do znalezienia. Osoby chcące wypocząć w otoczeniu gór mają do wyboru kwatery prywatne, pensjonaty, mieszkania i apartamenty na wynajem oraz hotel w górach.

Nocleg w górach

Planując aktywny wypoczynek warto postawić na ten ostatni nocleg w górach, czyli na hotel. Hotel w górach różni się tym od reszty, że o nic nie musimy się już martwić. Jedzenie czy sprzątanie to sprawy, które pochłaniają czas i energię, a hotele zdejmuje te problemy z naszych barków. Wybierając hotel w Krynicy taki jak Czarny Potok Resort Spa & Conference oprócz komfortowych pokojów o wysokim standardzie otrzymujemy SPA, w którym dodatkowo możemy się odprężyć i zregenerować. Łaźnie Beskidzkie, Łaźnie Zdrojowe, basen rekreacyjny z atrakcjami wodnymi i brodzik dla dzieci, wanna solankowa, jacuzzi, kriosauna, studio cardio i fitness oraz 13 gabinetów zabiegowych sprawi, że podczas pobytu nawet w kapryśną pogodę znajdziemy możliwość na aktywny wypoczynek i relaks.